Hátfájásra D-vitamint
A D-vitamint köztudottan segít megőrizni a csontok egészségét, a legújabb kutatások szerint azonban a hát- és derékfájdalmak csillapítására, illetőleg a csontritkulás megelőzésére is alkalmas.
Ajánlat
A megfelelő napi D-vitamin bevitel elengedhetetlen a szervezet számára, hiszen ez segíti fenntartani testünkben a megfelelő kalcium és foszfor szintet, ami a csontok és a fogak egészséges fejlődéséhez szükséges.
A "napvitaminnak" vagy "napfényvitaminnak" is becézett D-vitamin a kalcium felszívódását segíti elő, illetőleg szabályozza a vér kalcium-, és foszfor szintjét.
Nélküle a szervezet képtelen felvenni, feldolgozni a kalciumot a táplálékból, bármennyit is fogyasszunk belőle.
A napfény hatására képződő D-vitamin hiányában a kalciumot a csontokból és a fogakból vonja ki a test, hogy ellássa vele az idegeket és az izmokat, aminek hatására azonban a csontok porózussá és törékennyé válnak, illetőleg megnő a csontritkulás és bizonyos rákfajták kialakulásának az esélye is.
Sajnos az alacsony D-vitamin bevitel általános jelenség, nagyon sokan szenvednek tőle, főként a téli időszakban. Ilyenkor ugyanis rövidebb ideig tartanak a nappalok, kevesebb a napsütés, így a napfénnyel nem tudjuk pótolni a napi D-vitamin szükségletünket (amihez legalább 15-20 percet kell eltölteni a napon).
Hol, hogyan jutahatunk hozzá? Mi a hatása?
Bizonyos táplálékokból is hozzájuthatunk ehhez a vitaminhoz, például a tejből, májból, illetőleg hal- és gabonafajtákból. Azonban ezekből általában keveset fogyasztunk ahhoz, hogy elérjük a napi ajánlott mennyiséget, így csak az étrendünk változtatásával még nem érhető el a D-vitamin szintünk emelkedése.
Pedig tudósok egyre több jótékony hatását bizonyítják a D-vitaminnak: megelőzheti a prosztata-, a vastagbél- és az emlőrák kialakulását, pozitívan befolyásolja a sclerosis multiplexben szenvedők állapotát, akár 30%-kkal csökkentheti a szív- és érrendszeri megbetegedések gyakoriságát, és még a térdízület gyulladását is orvosolja.
A legújabb kutatások szerint speciális fájdalomcsillapító hatásának következtében D-vitamin kúrával a krónikus hátfájással is felvehető a küzdelem.
Egy 3670 résztvevővel készült vizsgálat során megállapították, hogy az izom- és hátfájdalmakra panaszkodók 48% szenved D-vitamin hiányban. Mikor a napi D-vitamin bevitelüket a normális szintre emelték, szinte az összes panaszosnak enyhültek a csont- és izomfájdalmai.
Egy másik, 360 résztvevővel zajló kutatás során a hát- és derékfájás és a D-vitamin szint összefüggését tanulmányozták. A vizsgálatok rámutattak arra, hogy majdnem minden páciens D-vitamin szintje alacsonyabb volt az ideálisnál. Három hónapos D-vitamin kúrát követően 95%-uknál megszűntek a fájdalmas tünetek, illetőleg az ezzel kapcsolatos sérülések (pl. porckorongsérv) száma is jelentősen csökkent.
A Minnesota Egyetem kutatói hasonló eredményre jutottak, mikor közel 40 000 beteg D-vitamin hiányának megszűntetése után 18%-kkal csökkent náluk a csípőtáji törések száma.
A napi szükséges bevitel - túladagolás
A tudósok vélemény egyelőre megoszlik abban a kérdésben, hogy mekkora mennyiségű D-vitamin bevitel szükséges naponta: valaki óvatosan 200 NE (nemzetközi egység) bevitelét ajánlják, mások szerint azonban akár az 5000-10000 NE sem veszélyes.
Jelen pillanatban az ajánlott napi mennyiség minimum 200-400 NE, ami azonban az étrendünk, az aktív mozgás, az egészségi állapotunk, és az átlagosan napon töltött idő mennyiségének függvényében változhat. Csontritkulás illetőleg izomfájdalmak megelőzésekor a D-vitamin mellé ajánlott további 1000 mg kalcium bevitele is, ami erősíti a vitamin jótékony hatását.
Ugyanakkor túlzásba sem szabd esni a D-vitamin fogyasztása során, hiszen napi 25 000 NE már a túladagolás veszélyével fenyeget (érzékenyekre akár már az 5000 NE is káros hatással lehet). A túladagolás étvágytalansággal, émelygéssel, hasmenéssel, hányással, fokozott vizeletkiválasztással, gyengeséggel, idegességgel, szomjúsággal, bőrviszketéssel, fejfájással, nyugtalansággal és fáradékonysággal járhat.
A komoly túladagolás a vér kalciumszintjének növekedéséhez vezet, amely viszont a lágy szövetek elmeszesedését és veszélyes kalcium lerakódást okozhat. Jó hír azonban, hogy a természetes úton, vagyis a testünkben napozással keletkező D-vitamin hiába többszöröse a vitamintablettákban, étrend kiegészítőkben található mennyiségének, mégsem okozhat túladagolást.
Simonyi Gáspár